2007/06/25

Mikä myy?



Dolce&Gabbanan pre FW 0708 kuvat toivat mieleeni jo kauan mainonnassa näkyneen ilmiön; paljas pinta saa suuren osan vaatemerkkien mainoksissa. Kuvissa mainostetaan selvästi tiettyjä tuotteita, mutta olisiko kuvan vaikutus sama jos malleilla olisi vaatteet päällä? Tässä tapauksessa myykö paljas pinta?
Toisaalta, D&G mielletään seksikkääksi merkiksi, ja tällasenä merkki myös halutaan tuntea. Mielikuva on syntynyt mm. tämän tyyppisten mainosten kautta, eikä olisi merkin menestyksen kannalta viisasta tehdä mainoksia jotka riitelevät merkin imagon kanssa.
Kuitenkin nyt haen sitä, että olisivatko tämän tyyppiset mainokset yhtä tehokkaita ilman vähäpukeisia malleja? Onko paljas pinta se mihin koko mainonnan tehokkuus perustuu, ilman sitä toimisiko mainos yhtä tehokkaasti? Kiinnittäisikö kuluttaja samallalailla huomiota mainokseen vai jättäiskö huomioimatta.

1 kommentti:

Milja kirjoitti...

Seksi myy, se on fakta. D&G brändää usein seksillä ja provosoinnilla. Enkä koe sitä mitenkään huonona asiana, kuten olen analysoinut omassakin blogissani. Esimerkkikuvista ainakin oikeanpuoleisessa kyse ei ole niin siitä seksikkyydestä. Mainoksen juju onkin siinä, miten nahka yhdistyy.

Loppujen lopuksi toimiva kampanja ei liidä pelkällä seksillä. Pelkällä seksikkyydellä rahastamisesta on kyse vain sen tyyppisisssä mainoksissa, mihin on plärätty tuote ja vähäpukeinen nainen. Useinmiten muuten mainoksista löytyy se jokin muu juju tai idea, joka tekee ne toimiviksi ja oveliksi.